Korrupsjon handler om mer enn store penger og griske ledere. Noen ganger handler det om overlevelse.
Siri Granum Carson, førsteamanuensis i etikk på NTNU.
Denne teksten stod første gang på trykk i Dagens Næringsliv 01.04.15.
Som ansatt i en humanitær organisasjon er du ansvarlig for en leveranse av nødhjelp til en flyktningleir i et sultrammet afrikansk land. Ved grensen blir containerne stående i flere dager, angivelig fordi tollstasjonen ikke har kapasitet til å sjekke lasten. Du får meldinger om at matmangelen i leiren er prekær. En «tilretteleggingsbetaling» på et par hundre dollar til sjefen på tollstasjonen vil sannsynligvis få lasten over grensen. En slik utbetaling er i strid med både norsk lov og din organisasjons etiske retningslinjer. Hva gjør du?
Snart faller dommen i korrupsjonssaken der fire personer i Yaras konsernledelse står tiltalt for grov korrupsjon i Libya, India og Russland. Også korrupsjonssaken rundt Vimpelcom har fått mye oppmerksomhet. På avisforsidene skapes det inntrykk av at korrupsjon først og fremst handler om griske næringslivsledere, konsulenter og politiske ledere (med familie) som er ute etter å grabbe til seg mest mulig. Og personlig grådighet er selvsagt et sentralt element, men utgjør ikke alene forklaringen på korrupsjonens utbredelse.
Vel så mye handler det om svake og mangelfulle institusjoner og fattige mennesker uten reelle valgmuligheter – komplekse strukturer som ikke er så lette å få orden på. Institusjoner kan imidlertid være lettere å endre på enn grunnleggende menneskelige karaktertrekk, som grådighet. Korrupsjon må forstås og bekjempes på flere nivåer:
For samfunnet er prisen for manglende tillit mellom befolkning og myndigheter høy. Korrupsjon umuliggjør effektiv bekjempelse av fattigdom, sykdom og forurensing, og utgjør dermed en global trussel mot sikkerhet og bærekraftig utvikling.
For bedrifter og andre organisasjoner kan korrupsjon ha store økonomiske skadevirkninger og undergrave virksomhetens omdømme. Økonomisk globalisering har gjort norske virksomheter mer bevisste på hvor vanskelig det er å navigere i disse farvannene, og de fleste har nyansert sin holdning siden Statoil på 90tallet preket absolutt nulltoleranse. Som en representant for Shell uttalte: «Dersom noen stikker en Kalasjnikov inn gjennom bilvinduet ditt og forlanger 100 dollar sier vi ikke at du ikke skal betale. Vi sier at det skal rapporteres.»
For enkeltmennesker kan korrupsjon handle om store penger, personlige fristelser og manglende evne til å motstå dem. Da er det viktig å minne om at det ikke dreier seg om «offerløse forbrytelser», men at de som til syvende og sist rammes av korrupsjonen er virkelige mennesker som fratas ressurser og muligheter. I andre kontekster er korrupsjon så institusjonalisert at det er på grensen til at det ikke kan regnes som et etisk spørsmål om du er en del av den eller ikke. Det dreier seg om det daglige brød – noen steder får eksempelvis ikke tollinspektører og trafikkpoliti fast lønn, da det forventes at de får inn tilstrekkelig inntekt gjennom bestikkelser.
Så hva gjør du, der du står på grensestasjonen med dine containere med nødhjelp? Dette og flere lignende dilemmaer legges frem i den nye boka Etikk for Beslutningstakere. Der forsøker mine medforfattere og jeg å sette i gang lesernes egne refleksjoner. Noen fasit tilbys ikke, derimot noen verktøy for etisk navigasjon i vanskelige situasjoner:
Etiske teorier, prinsipper og tommelfingerregler kan være til støtte uten å gi entydige svar. Enhver situasjon er unik, og det er ikke nødvendigvis slik at du bare kan slå opp i de etiske retningslinjene eller slavisk følge et etisk prinsipp om nulltoleranse for korrupsjon.
Under arbeidet med boka har jeg presentert dilemmaet både for representanter for frivillige organisasjoner og for studenter. Reaksjonene tyder på at situasjonsbeskrivelsen oppleves både som virkelighetsnær og som et reelt etisk dilemma – det vil si en situasjon der ulike verdier kommer i konflikt, og der det er vanskelig eller umulig å komme frem til et utvilsomt riktig svar.
Noen mener at det å kjempe mot korrupsjon er en så livsviktig oppgave at man kanskje må tåle at noen blir skadelidende dersom man nekter å betale bestikkelsen.
De fleste heller imidlertid mot å gjøre det som må til for å få hjelpen frem i tide. Av disse sier noen at de ville betalt av egen lomme og holdt tett om det hele. De fleste sier at de ville betalt, rapportert hendelsen og tatt de reaksjonene som måtte komme i etterkant.
De er med andre ord villige til åpent å bryte reglene og risikere strafferettslige reaksjoner for å redde menneskeliv i denne situasjonen. Hva ville du gjort?
Denne kronikken stod på trykk i Nationen 5. september 2018. Det er for få belønnede formål på den andre siden av kjøttvekta til at kommunepolitikerne kan ...... Les mer
I denne artikkelen viser Bjørn Klimek og Hilde Bjørkhaug hvordan privat kapital (Private Equity) har påvirket den strukturelle utviklingen i den norske matkjeden ...... Les mer
Av: Katrina Rønningen, forskningsleder ved Norsk senter for Bygdeforskning Er et sterkt jordvern realistisk i et rikt land med 3 prosent dyrkamark, 72 ...... Les mer
Personvernerklæring
Personvernerklæringen handler om hvordan denne nettsiden samler inn og bruker informasjon om besøkende. Erklæringen inneholder informasjon du har krav på når det samles inn opplysninger fra nettstedet vårt, og generell informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger.Juridisk eier av nettsiden er behandlingsansvarlig for virksomhetens behandling av personopplysninger. Det er frivillig for de som besøker nettsidene å oppgi personopplysninger i forbindelse med tjenester som å motta nyhetsbrev og benytte del- og tipstjenesten. Behandlingsgrunnlaget er samtykke fra den enkelte, med mindre annet er spesifisert.
1. Webanalyse og informasjonskapsler (cookies)
Som en viktig del av arbeidet med å lage et brukervennlig nettsted, ser vi på brukermønsteret til de som besøker nettstedet. For å analysere informasjonen, bruker vi analyseverktøyet Google Analytics. Google Analytics bruker informasjonskapsler/cookies (små tekstfiler som nettstedet lagrer på brukerens datamaskin), som registrerer brukernes IP-adresse, og som gir informasjon om den enkelte brukers bevegelser på nett. Eksempler på hva statistikken gir oss svar på er; hvor mange som besøker ulike sider, hvor lenge besøket varer, hvilke nettsteder brukerne kommer fra og hvilke nettlesere som benyttes. Ingen av informasjonskapslene gjør at vi kan knytte informasjon om din bruk av nettstedet til deg som enkeltperson.Informasjonen som samles inn av Google Analytics, lagres på Googles servere i USA. Mottatte opplysninger er underlagt Googles retningslinjer for personvern.En IP-adresse er definert som en personopplysning fordi den kan spores tilbake til en bestemt maskinvare og dermed til en enkeltperson. Vi bruker Google Analytics sin sporingskode som anonymiserer IP-adressen før informasjonen lagres og bearbeides av Google. Dermed kan ikke den lagrede IP-adressen brukes til å identifisere den enkelte brukeren.
2. Søk
Hvis nettsiden har søkefunksjon så lagrer informasjon om hvilke søkeord brukerne benytter i Google Analytics. Formålet med lagringen er å gjøre informasjonstilbudet vårt bedre. Bruksmønsteret for søk lagres i aggregert form. Det er bare søkeordet som lagres, og de kan ikke kobles til andre opplysninger om brukerne, slik som til IP-adressene.
3. Del/tips-tjenesten
Funksjonen "Del med andre" kan brukes til å videresende lenker til nettstedet på e-post, eller til å dele innholdet på sosiale nettsamfunn. Opplysninger om tips logges ikke hos oss, men brukes kun der og da til å legge inn tipset hos nettsamfunnet. Vi kan imidlertid ikke garantere at nettsamfunnet ikke logger disse opplysningene. Alle slike tjenester bør derfor brukes med vett. Dersom du benytter e-postfunksjonen, bruker vi bare de oppgitte e-postadressene til å sende meldingen videre uten noen form for lagring.
4. Nyhetsbrev
Nettsiden kan sende ut nyhetsbrev via epost hvis du har registrert deg for å motta dette. For at vi skal kunne sende e-post må du registrere en e-postadresse. Mailchimp er databehandler for nyhetsbrevet. E-postadressen lagres i en egen database, deles ikke med andre og slettes når du sier opp abonnementet. E-postadressen slettes også om vi får tilbakemelding om at den ikke er aktiv.
5. Påmelding, skjema
Nettsiden kan ha skjema for påmelding, kontaktskjema eller andre skjema. Disse skjemaene er tilgjengeliggjort for publikum for å utføre de oppgaver de er ment å gjøre. Påmeldingsskjema er for at besøkende kan melde seg på eller registrere seg.Kontaktskjema er for at besøkende enkelt kan sende en melding til nettsidens kontaktperson.Vi ber da om navnet på innsender og kontaktinformasjon til denne. Personopplysninger vi mottar blir ikke benyttet til andre formål enn å svare på henvendelsen.Skjema sendes som epost via Mailgun som tredjepartsløsning. Hele innsendelen blir lagret hos Mailgun i 24 timer. Mellom 24 timer og 30 dager er det kun mailheader som blir oppbevart før innsendelsen blir slettet etter 30 dager. Årsaken til denne lagringen er for å bekrefte om eposter blir sendt fra nettsiden og videresendt til riktig mottaker. Når eposten er mottatt av mottaker så er det opp til mottaker å avgjøre Databehandlingsbehovet av eposten.
6. Side- og tjenestefunksjonalitet
Det blir brukt informasjonskapsler i drift og presentasjon av data fra nettsteder. Slike informasjonskapsler kan inneholde informasjon om språkkode for språk valgt av brukeren. Det kan være informasjonskapsler med informasjon som støtter om lastbalanseringen av systemet slik at alle brukere blir sikret en best mulig opplevelse. Ved tjenester som krever innlogging eller søk kan det bli brukt informasjonskapsler som sikrer at tjenesten presenterer data til rett mottaker.
7. Hvordan håndtere informasjonskapsler i din nettleser